En liten skyddsängel gick igenom ett mörkt rum, släckte sitt strålande ljussken och hängde upp sina vingar. Gav en öm puss på din kind och satte sig bredvid dig. Denna skyddsängel är med dig dag som natt så att ingen ska göra dig illa, att inget hemskt ska hända dig. Skyddsänglarna flyger ibland så högt att vi inte kan se dem, men de tittar ned på oss, var vi än befinner oss.

tisdag 21 augusti 2012

Sugarpaste



1 msk gelatinpulver
60 g kallt vatten (0,6 dl)
175 g vit sirap (1,25 dl)
1 msk glycerol (det finns på apoteket)
2 msk neutral olja eller kokosfett (jag använder rapsolja)
800-900 g florsocker
ev smak och färg

Gör så här:
Blanda gelatinet med det kalla vattnet. Låt stå tills det blandningen stelnat. Ställ blandningen över ett vattenbad och hetta upp tills det har löst sig. Tillsätt sirap och glycerol och blanda ordentligt. Rör i oljan/fettet och ta bort skålen från värmen. Tillsätt eventuellt smak och färg.

Låt blandningen svalna något. Jobba in florsockret lite i taget och blanda väl. Jag använder elvispens degkrokar på låg hastighet. Den ska vara lite kladdig, för den stelnar något och är lättare att arbeta med om den inte är för torr. Dessutom kan man alltid ha i mer florsocker när man arbetar med sugarpasten. På bilden nedan ser ni hur min sugarpaste ser ut när jag blandat klart.


Häll ut sugarpsten på plastfolie och plasta in den väl. Den är väldigt kladdig nu.


Lägg i tät påse och i tätslutande burk. Låt stå minst ett dygn innan du använder den. Den står bra i rumstemperatur och eftersom det nästan bara är socker klarar den sig nästan hur länge som helst.



Tillägg 2011-03-15: Jag har börjat smaksätta min sugarpaste med 0,5 tsk vaniljessens och det tycker jag blir godare än neutral sugarpaste.

Inga kommentarer: